woensdag 25 maart 2015

Verkopers aan de deur of telefoon


Vorige week was het weer zover. Een verkoper aan de deur. Deze jongeman wilde ons goedkopere energie verkopen. Een jongeman met hippe kleren, nette stropdas, een kaartje op zijn jas en een map onder de arm. Hij had voor al onze buren al berekend dat ze honderden euro 's per jaar teveel betaalden, of hij dit voor ons ook mocht berekenen. Ik kan hier slecht mee omgaan. Ik laat ze altijd hun verhaal doen en op de één of andere manier wek ik altijd de verwachting dat ik ja ga zeggen. Ook geef ik altijd veel te eerlijk antwoord op de vragen die ze stellen.

"Goedkopere energie, lagere maandlasten, klinkt goed he!"  
"Ja dat klinkt zeker goed." 
En dat klinkt toch ook goed, daar heb ik geen woord van gelogen. Maar dat betekend niet meteen dat ik ook met deze meneer in zee wil gaan.

"Heeft u misschien een plekje vrij aan de tafel, dan kan ik voor u een berekening maken." "Eh, nee, we sluiten niks af aan de deur."  
"Maar als u het bij mij nu afsluit krijgt u nog €100,00 extra korting." 

Ja, ja, ze blijven het proberen. Aan het eind van het verhaal liep hij geïriteerd weg. Helaas voor hem was mijn man namelijk thuis en hij is veel beter (lees: soms zelfs een beetje bot) in deze dingen. Duidelijk, we doen het niet. Ik had het ook niet afgesloten (denk ik) maar ik was toch blij dat ik er niet alleen voor stond. Uiteindelijk zag ik hem lopen, hij kwam van de kant van onze buren, dus ik ben benieuwd bij welke buren hij een berekening had gemaakt voor hij bij ons aan de deur kwam (we wonen op een hoek, dus maar aan 1 kant buren).

Zo werd ik een tijdje geleden ook gebeld door sanoma. Ik las al een aantal jaren de Flair en nou konden ze me een hele goede aanbieding doen.

"Als u een tijdschrift in de winkel koopt, wat koopt u dan?" 
"De kek-mama, ouders van nu of de kinderen" 
"Dan kan ik u nu een aanbieding doen, 6 maanden 1 van deze bladen voor maar €15,00, het stopt automatisch, hier hoeft u niks voor te doen. Klinkt goed he?" 
"Ja dat klinkt goed." 
"Nou zal ik het dan maar voor u in orde maken? Ik heb dan wel een aantal gegevens nodig" "Nee, daar heb ik geen belangstelling voor" 
"Niet? Maar het is toch een hele leuke aanbieding? "
 "Ja, maar ik, heb geen interesse" 
"Oh, nou dan wens ik u nog een fijne dag." 
"Hetzelfde."

Ik blijf het lastig vinden. Ik ben niet zo goed in het afkappen van dit soort gesprekken. Ik voel me soms zelfs schuldig dat ik nee moet verkopen, maarja ik kan natuurlijk ook niet van alles af gaan sluiten.

Tot slot nog een verhaal over een telefonisch verkoper die beter een ander beroep had kunnen kiezen. Al een tijdje zijn we lid van de lotto (ja, door mij gedaan aan de deur, gratis lot en daarna niet weer opgezegd). Mijn man had dit opgezegd. Het was best prijzig en we wonnen nooit wat (zul je net zien dat we een miljoen hadden gewonnen als we lid waren gebleven). Een paar weken later ging de telefoon.

"Goedemorgen mevrouw, u heeft de lotto opgezegd. Mag ik u vragen wat de reden is?" 
"Ja, de financien" 
"Dat begrijp ik mevrouw, ik zou dat bedrag ook niet betalen." Hoor ik dat goed? "Maar omdat u lid bent geweest en we graag onze leden willen behouden mag ik u een aanbieding doen...."  De aanbieding weet ik niet meer. Het was in ieder geval weer makkelijk op te zeggen. Ik heb vriendelijk bedankt. Ik betwijfel of deze jongedame nog lang als telefonisch verkoper heeft gewerkt.

Tot slot nog een paar tips:
- Wees vanaf het begin duidelijk dat je niks gaat afsluiten of kopen. Het is het beste om dit meteen te zeggen voor ze hun verhaal beginnen.
- Wees duidelijk, nee is nee. Hoe goed ze ook hun best doen.
- Je hoeft ze niet alles te vertellen, ze hoeven geen gegevens van je als je niks afsluit.

Succes!

4 opmerkingen:

  1. Goede tips Henny. Die verkopers kunnen enorm lastig zijn. Ik blijf altijd heel vriendelijk maar wel ferm. Want anders proberen ze je alsnog in een gesprek te lokken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, deze vindt ik leuk. Ik heb me ooit eens iets aan laten smeren bij de deur, was je zwager niet echt blij mee.Ik vraag me ook altijd af wanneer het netjes is om tijdens een verhaal te melden dat ik niet geinteresseerd ben. Maar wat ik het meest moeilijke vindt zijn de goede doelen, een collectant geef ik altijd wat. Maar tegenwoordig komen ze ook met formulieren om het af te schrijven van je bank, dat doe ik dus niet. Maar lastig is het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen