donderdag 22 januari 2015

Busy box

We zijn weer in een nieuwe fase aanbeland met onze dochter. Ze slaapt niet altijd meer 's middags. Ik bracht haar nog wel altijd op bed. Maar in plaats van slapen haalde ze haar hele kamer overhoop. Niet helemaal de bedoeling.
Maarja die slaapmomenten geven mij wel altijd de gelegenheid om dingen voor mezelf te doen zoals schoonmaken of wat dingen voor mijn werk. Dat is niet handig met een lief peutertje dat ook graag aandacht wil.

Toevallig kwam ik op pinterest (ik hou ervan, ben een beetje verslaafd) een pin tegen over de busy box. Dit is een doos waarin je een aantal activiteiten doet voor je kind waarmee het rustig aan tafel (of op een andere plek) mee bezig kan zijn. Zo krijgt ze toch wat rust en ik een moment voor mezelf.
Ik werd er enthousiast van en besloot de proef op de som te nemen. Ik heb gekeken wat we nog in huis hadden en ik heb nog wat dingen bij de action gehaald. Daarmee heb ik de volgende busy box  gemaakt:
Dit zit erin:
- Kleine beestjes (dit hadden we al en bij de action nog een hondje met een tasje gekocht);
- Banbaospulletjes (een soort lego, maar dan een goedkoper merk, ze had al wat en ik heb      het nog een beetje aangevuld);
- een spettergezichtje (om lekker in te knijpen, bij de action);
- Puzzelblokken ( deze hadden we al);
- Vormenpuzzel (deze hadden we al);
- Stiften en een kleurboek (ook al in ons bezit);
- Tot slot nog een boekje (bij de action gekocht).

Alle spullen heb ik in een doos gestopt. Het is de bedoeling dat ze hier vaker mee gaat spelen, maar op momenten dat ik het aan haar geef. Het komt dus niet in de speelgoedkast.


Nu mijn ervaring:
Vanmiddag moest ik nog even wat regelen voor het werk. Een goed moment dus om de doos te testen.
In eerste instantie had ze er niet veel zin in. Stiekem was ze toch wel moe. Maar na een tijdje ging ze toch leuk aan de slag. Vooral de puzzel, de puzzelblokken en de poppetjes van de banbao werden goed gebruikt. Ze maakte een toren en liet de poppetjes erop klimmen. Ze maakte er ook echt een verhaal bij. Dat vind ik altijd genieten!
Het spettergezichtje vond ze een beetje vreemd. Ze kneep erin en legde het dan weer aan de kant om het vervolgens toch weer te pakken en in te knijpen.
Het kleurboek en de stiften bleven in de doos.
Uiteindelijk was de doos een succes, ze heeft er ongeveer 45 minuten mee gespeeld. En in die tijd heb ik mijn werk af kunnen krijgen.

Tot slot nog wat tips:
- Kies dingen die nieuw zijn voor je kind of waar het al een tijd niet meer mee heeft gespeeld;
- Kies dingen waarin je kind geïnteresseerd is;
- Verwacht niet dat je kind meteen enthousiast is, soms hebben ze tijd nodig om aan iets nieuws te wennen en soms hebben ze spelideeën nodig;

Lekker puzzelen en bouwen met de blokken.

Het spettergezichtje is toch wel een beetje vreemd.

Puzzelen, met deze puzzel leert ze ook nog eens de vormen kennen.

De poppetjes en de dieren krijgen allemaal een rol, er wordt heerlijk mee gespeeld.
Muis mag ook gezellig meedoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten